The Suzanne Biederberg Gallery is pleased to present Bounty Hunter (Premiejager), Peter de Graaff’s third solo show with the gallery. Peter de Graaff’s work is always multi-layered — whether paintings or three-dimensional physical “sculptures” — literally layers of materials and media; of apparently recognizable historic moments and abstract motifs that together present a new story; layers of more or less familiar images that in all their contradictions yield up a new picture. For all the layering much remains obscure—for example ceramic figurines with heads encased in concrete, or the partially or wholly obscured faces of the subjects in his paintings -- in both types of work Peter de Graaff leaves much to be imagined regarding the identity of the subjects portrayed and the situations in which they find themselves. At the same time we get many details; the clothes worn by the figures in his paintings afford an impression — of origin, lifestyle, or social rank – through high-heeled shoes, ruffled skirts, stockinged legs and buckled shoes. Peter de Graaff is not purely a painter or sculptor, but a weaver of scenes wherein small as well as grand gestures are of equal importance and we as the viewer are given ample space to make them our own. nederlands Of het nou om zijn schilderijen of om zijn driedimensionale fysieke ‘sculpturen’ gaat, in het werk van Peter de Graaff zijn altijd meerdere lagen verwerkt: lagen van letterlijk materialen en media; lagen van schijnbaar herkenbare historische moment en abstracte motieven die samen een nieuw verhaal presenteren; en lagen van meer en minder herkenbare afbeeldingen, die in al hun tegenstrijdigheden een nieuw beeld opwerpen. In alle gelaagdheid blijft echter veel verborgen – of het nou de hoofden van de keramiek beeldjes omgeven door betongietsels, of de gezichten van de personen in zijn schilderijen, in beide groepen werk laat hij veel te raden over wat betreft de identiteit van de geportretteerden en de situatie waarin ze zich bevinden. Tegelijkertijd krijgen we toch veel details: de kleren die de figuren in zijn schilderijen dragen geven ons toch een indruk – van afkom, van levensstijl, van standing. Ook in de beelden zijn het vaak de kleren – gehakte schoenen en rokken met ruches, kousenbenen en gespen – die ons een hint geven. Niet puur schilder, noch louter beeldhouwer, maar een wever van scenes waarin zowel het kleine als het grote gebaar van belang zijn en wij als kijker genereus de ruimte krijgen om er het onze van te maken.